12 Kasım 2006

"Eve Dönüş"

Biz Özal gençleri araştırmadığımız sürece bilmeyiz 80 darbesini ve bu darbenin insanlar üzerindeki etkisini.. Hepimiz politika üzerine konuşuruz halbuki bi bok bilmeyiz bu konuda.. Kimimiz sağcıyızdır kimimiz solcu ama sağcılık ne demektir solculuk ne demektir bilmeyiz.. Biz moda konuşuruz müzik konuşuruz, chat yaparız ama elimize bir kitap alıp da bu ülkede ne olmuş diye okumayız.. Gazete okuduğumuzu sanarız ama dedikodu ve spor sayfaları dışındakilere bakmayız.. Zaten okuduğumuz gazeteler de "gazete" değildir çoğunlukla.. Biz 50'lerde 60'larda doğanların çocuklarıyız.. Ülkenin en sancılı döneminde yaşamış insanların çocukları.. Kimimizin annesi babası cezaevlerinde yatmış, işkence görmüş; kimimizinki de hiç bulaşmamış bu işlere.. Komik, eski solcuların çocukları şimdi sağcı olmuş, sağcılarınkiler de solcu..

Ömer Uğur'un "Eve Dönüş" filmi 12 Eylül'ün "sıradan" insanların hayatında bıraktığı izleri anlatıyor. Filmde Mehmet Ali Alabora, Sibel Kekilli, Altan Erkekli, Perihan Savaş ve Erdal Tosun gibi önemli oyuncular var. Ben filmi izledikten sonra haketmediğini düşünsem de Sibel Kekilli bu filmleki rolüyle En İyi Kadın Oyuncu dalında Altın Portakal kazandı.

Filmde işkence sahneleri oldukça gerçekçi bir şekilde verilmiş ve insanı derinden etkiliyor; izlerken sinirleriniz bozuluyor.. Film, "Babam ve Oğlum"un aksine politikaya hiç bulaşmamış bir insanın darbede yaşadıklarını anlatıyor. Ayrıca benim gibi "Babam ve Oğlum"u izlerken hüngür hüngür ağlamış iseniz, merak etmeyin; bunda öyle olmuyor..

Sizin motto'nuz "Tek Yol Devrim" midir, "Dünya Türk Olsun" mudur bilmem ama "Eve Dönüş"ü izlemenizi şiddetle tavsiye ederim.. Bundan böyle daha çok 12 Eylül filmi çekilmesi ve uyuyan halkımızın bazı gerçeklere uyandırılması dileğiyle..

NOT: Bu yazıdaki yargılar tamamen 80 sonrası gençliği için bir genelleme niteliğindedir.. Siz bu konularda bilgi sahibi iseniz eğer üstünüze alınmayınızdır, ne mutlu sizedir!

4 yorum:

melis dedi ki...

günsuum keşke beraber gitseydik o filmeee.. ben de bu hafta dersimin az olduğu bir gün derhal izleyeceğim,konuşuruz o zamam film hakkında canımın içi.

Elsa dedi ki...

özal gençliği, 80 sonrası çocukları bizim üst jenerasyonun yaptıgı bir yargıdır genelde. araştırmayız. emek harcamayız. hersey ayagımıza gelsin isteriz. kolaycıyız. fırsatçıyız. vs. haklılar aslında, çünkü öyle zorluklar/gerceklikler görmedik. yani bizim neslin en solcusu ne kadar solcu, en devrimcisi ne kadar devrimci olabilir ki. aldıgı risk en fazla ne olabilir. ben sahte devrimciler diyorum onlara, kendi adıma- 80sonrasından olmama ragmen. aileden babadan anneden haladan bu hikayelerle büyünce 1mayıs alanında yürüyüş yapmak slogan atmak bile manalı gelmiyor, yapıyorum ama orası ayrı. böyle bir inançsızlık var aslında çoğu insanda. nebileyim sağcılarla solcular kapışmadan önce, solcular kendi içinde kapışıyor. neyse şimdi hemen herkesin bildiği bu genel geçer şeyleri sıralamanın da anlamı yok aslında, değil mi? hümanizme inanıyorum ve en genel şeyin bu oldugunu düşünüyorum şu anki durumda, bu çağda ve koşullarda, okadar.

babam ve oglumu da izlemedim. önyargıdan. ve etkilenmeyeyim diye. izleyen yakınlarım da gercekci bulmadılar aslında. bu filmi de merak ettim, ama mehmet ali alabora sevmem diye izlemedim. gercekten izleyenler baya bir övüyor bu sefer, merak edilesi.

kaale alabilirim bu yazıdan sonra. :)

zat-ı şahane dedi ki...

melis: izle cnm bnce de.. vizyondaki onca deli saçması film içinde "izlenebilitesi" olan bi film ;)

elsa: ben de mehmet ali alabora sevmem ama filmi izleyince fena da bulmadım oyunculuğunu.. haklıyız sevmemekte çünkü önümüzde "yılan hikayesi" dizisi gibi somut bir örnek var :)

sidneycarton dedi ki...

80 darbesini bize miras edenlerin baba ve annelerimiz olması, 80 sonrası dönemde özalın nimetlerinden en fazla yararlananların darbenin mağduru olan solcu gençlik olması, o zamanlar eylem yapan, dayak yiyen solcu gençliğin şu anda türkiyenin orta-üst sınıfını oluşturması (bir bakıma burjuvazi yani), darbe hakkında çekilen bütün filmlerin, yazılan bütün kitapların sol eğimli olması oldum olası dikkatimi çekmiştir. babam eskiden 1 mayısta yürüyenlerden, ben ise bi halta yaramaz bi adamım, sağa da karşıyım sola da...
yine de filmi merak ettim... mehmet ali alaborayı sevmesem de...